مسجد جامع ورامين :
مسجد جامع ورامين از زيباترين وکاملترين مساجد چهار ايوانه کشور است که هر ساله پذيراي هزاران گردشگر داخلي وخارجي است.
اين مسجد يکي از شاهکارهاي هنرمعماري اسلامي است که بناي آن در قرن هشتم هجري توسط معمار علي قزويني در زمانسلطان محمد خدابنده آغاز و در زمان سلطان ابوسعيد به پايان رسيد.
هنر کاشيکاري، گچ بري، آجرکاري وخوشنويسي خطوط بناي اين مسجد چنان با هم ترکيب شدهاند، که در کمتر بناي تاريخيايران به چشم ميخورد.
بهکارگيري آجر براي نوشتن آيات قرآنيوآجرچيني درپيشاني ايوان جنوبي مسجد به طرز شگفت آوري نام مبارک "حضرت علي (ع)" رابه نمايش ميگذارد.
راز و رمز شيعه را در جاي جاي اين مسجدتاريخي ميتوان مشاهده کرد.
گنبد مسجدجامع ورامين از ساير بخشهايبنا ارتفاع بيشتري دارد و سردر ورودي و سر در شبستان هر دو کوتاه ساختهشده تا گنبدبهخوبي نمايان باشد.
محراب اين مسجد که حدود شش مترارتفاعدارد ازپايين تاارتفاع سه متري عاري از هرگونه تزئين است.
بهاعتقاد برخي محققان، اين محرابازابتدا بههمين صورت بوده و بنا به دلايلي ساخت آن نيمهکاره مانده است اما عدهديگري از محققان معتقدند: دست حوادث و گذشت روزگار گچ بريها و تزئينات پايين محرابرا از بين برده است.
مسجد جامع ورامين در سال ۱۳۱۰هجري - خورشيدي در شمار فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.
ميشود گفت مسجد جامع، خلاصه معماري اسلامي است. مسجدهاي جامع در تمام دوران طلاييتمدن اسلامي، نشانهاي از عظمت و آباداني يک شهر بودهاند.
بهترين معماران و هنرمندان براي ساختن آنها جمع ميشدهاند و سنگ تمامميگذاشتهاند. از طرفي مراكز مهم شهر مثل بازار و ساختمانهاي حکومتي در اطرافِمسجد جامعِ هر شهر تشكيل ميشد و نبض شهر در اطراف آن تندتر ميزد
معماري:
1- تهرنگ اين مسجد، ميانسراي چهارايواني است.
2- كل ساختمان اين مسجد، تناسب 2 بر 3 دارد.
3- ايوانهاي مستطيلي اين مسجد، گاهي از عرض و گاهي از طول به حياط باز ميشوند.
4- اين مسجد از نمونههاي خاصي است كه بيشتر از هر ساختمان ديگري، در آن تاغ چهاربخش وجود دارد.
5- اين مسجد آشكارا فرم مستطيل دارد.
6- در مقطع آن، اصل فراز و فرود به خوبي ديده ميشود.
7- ورودي اين مسجد، از بدنهاش بيرون زده است (مثل ورودي كاروانسراها).
8- در اين ساختمان اصل شفافيت وجود دارد، به اين مفهوم كه ورودي، بيرون و درون را از هم تفكيك نميكند.
9- هر چهار ايوان اين مسجد، رو به حياط باز ميشوند.
10- اين مسجد يكي از زيباترين نمونههاي ايوان را داراست.
سازه:
1- نيارش اين ساختمان دقيق است و آمودهاي پايداري دارد.
2- گنبد دو پوسته داشته كه «خود» آن ريخته و آهيانه مانده است.
3- گنبد آهيانه، از نوع ناري است.
4- پوشش شبستان اين مسجد، تاغهاي آهنگ و چهاربخش است.
5- اجراي ترمبة پتكانة بسيار زيبا در ايوان جلوي گنبدخانه. (از زيباترين پتكانههاي آجري)
6- چفد چمانه در اين مسجد، بسيار بكار رفته است.
7- از نظر اجرا، چفد در شكرگاه گنبد، كلفت اجرا شده تا به بيرون فشار وارد سازد و در ايوارگاه آن را به دو سوم رساندهاند.
آرايه:
1- تلفيق متعادل آجر و كاشي (مانند سلطانيه و جامع يزد).
2- گچبري برهشته در محراب
3- كتيبههاي آجري.
شرح معماري
مسجد جامعِ ورامين يكي از مساجد جامع شاخص ايران است. پس از چندين قرن، هنوزميشود اوج هنر معماري ايلخاني را در اين مسجد ديد. وقتي پا به آن ميگذاري، کافياست چشمت را باز کني و با سکوت سنگين آنجا کنار بيايي تا از لابهلاي خرابيها،سير و سلوکي را آغاز کني. ديدن کاشيکاريها و عبور از وروديها، ايوانها، حياطو... تجربهاي برايت به جا ميگذارند که شايد چند سال بعد، تکرار نشدني باشد.
شهر ورامين مركز شهرستان ورامين در چهل كيلومتري تهران است. ورامين هميشه مركزكشاورزي بوده و بر خلاف خيلي از شهرهاي ايران، هنگام حملة مغول آبادتر شد. آن زمانخيلي از مردم ري و اطراف به ورامين كوچ كردند. چند سال بعد، ورامين از قريهاي بزرگبه شهر تبديل شد.
ساختمان مسجد جامع ورامين در دوران حكومت سلطان محمد خدابنده (الجايتو) كه يكياز معروفترين ايلخانان مغول است آغاز شد. دوران الجايتو دوران نسبتا آرامي بود. الجايتو برخلاف مغولان چنگيزي فکر آباداني ايران بود. او مسلمان شد و فرهنگ مردمايران را رعايت كرد.
مسجد جامع ورامين، مستطيلي است به طول حدود 66متر و عرض تقريبا 43 متر. درساختمان آن از آجر استفاده شده. اين آجرها در قسمتهاي مختلف به شکلهاي مختلف كنار هم قرار گرفتهاند و جنبة تزئيني دارند. سبك معماري مسجد، ايلخاني است كه درحقيقت ادامة سبك سلجوقي بوده است.
مسجد جامع ورامين يک بناي چهار ايواني است. ضلع شمالي كه ورودي مسجد است ازطريق ايوانهاي شرقي و غربي به ضلع جنوبي كه نمازخانه در آن قرار گرفته، ميرسد. ضلع شرقي هم نقش ورودي - خروجيِ فرعي را داشته. امروز اطراف مسجد خالي است و معلومنيست در گذشته، معماري اطراف آن چگونه بوده است.
ساخت مسجد در سال726 تمام شده. در آن سال الجايتو زنده نبود. دوران، دورانِحكومت ايلخاني ديگر، به نام ابوسعيد بهادر بود. اگرچه اين ابوسعيد بهادرخان ازجوانانِ نيك روزگار نبود، اما به هرحال در كتيبة مسجد نام او را ثبت كردند. البتهآن كتيبه حالا ديگر وجود ندارد.
مسجد جامع ورامين يك بار در سال815 هجري به دستور شاهرخ تيموري مرمت شد اما شدتتخريب در آن بسيار بالا بوده است. امروز اين مسجد پر از داربست است اما به نظرنميرسد مراقبتهاي خاصي در كار باشد. اگر خواستيد از حال و روزش بيشتر با خبرباشيد، در فهرست بناهاي تاريخيِ ثبت شدة ايران سراغِ شمارة 176 را بگيريد.
كتيبههاي شاهرخ، كتيبة آياتِ سورة جمعه، انواع نمونههاي آجركاري و كاشيكاري،نمازخانه و گنبد همه در اين ضلع قرار گرفتهاند. اينجا نماي عمومي ايوان جنوبياست
اين گنبد مسجد است. بخشي از ديوارهاي ضلع غربي هم پيداست. سالها پيش اين ضلعكاملا تخريب شده بود. ديواري هم كه حالا ميبينيد عمر چنداني ندارد. يك خانمي بهنام مادام ديولافوا كه در زمان قاجار به ايران سفر كرده در سفرنامهاش طرحي از مسجددارد كه جاي ديوار غربي در آن خالي است. اين را هم بگويم كه گنبد بر روي پايهايچهارگوش قرار دارد. بعد يك هشت ضلعي شده. بعد شانزده ضلعي و بعد به دايره تبديلشده.
آجركاري و بخشي از كتيبههاي ايوان جنوبي مسجد
طرحهاي اسليمي و رنگهاي آبي و بنفش و فيروزهاي آدم را حيرتزدهميکند... اين نمونهاي از كاشيكاري ورودي ضلع شمالي مسجد است
طرحي که مادام ديولافوا همسر مارسل ديولافوا، باستانشناس معروف فرانسوي، ازايوان شرقي و نماي بيروني مسجد زده. مادام ديولافوا سه بار به ايران سفر كرده وسفرنامة معروفي هم دارد که روايت او از سفر به شهرهاي مختلف ايران است
تنوع آجرچيني را ميبينيد؟ اين كتيبه، تمام ايوان جنوبي را دور ميزند وآيههايي از سورة جمعه را ميشود روي آن خواند. کاشيکاري کلمه علي در دل آجرهابينظير است. در مسجد جامع ورامين عموما حال و هواي مساجد شيعي ديده مي شود. بدنيست بگويم كه در دورة ايلخانان، در وانفساي دعواي حنفيان و شافعيان، الجايتو حتينام امامان شيعه را روي سكهها زد. او از دعواي فرقهها به تنگ آمده بود. اينجابخشي از ديوارِ ايوان جنوبي است
اگر در ضلع غربي مسجد بايستيد ضلع شرقي را اينطوري ميبينيد. خوشبختانهاين ضلع تا حد زيادي سر پا مانده است. ايوان شرقي يك راهروي سرپوشيده است كه دهطاقنماي كوچك و يك طاقنماي بزرگ دارد. شما هم داريد طاقنماي بزرگ را ميبينيد. اگرنزديكتر برويد ميبينيد كه بالاي آن كلماتِ الله، محمد و علي در سه جهت ديدهميشود
اينها كتيبههاي شاهرخ تيموري هستند. نام شاهرخ را اگر خوب دقت كنيد ميبينيد. غير از آيات و اشعار كه در كتيبههاي تزئيني ساختمانهاي مساجد قديمي ديده ميشوند،اطلاعات ساخت، تعمير و تاريخ بنا را ميشود از كتيبههاي مساجد به دست آورد. در زيرطاقنماي ايوان جنوبي دو كتيبة آجري وجود دارد که اين كتيبة سمت راستي است
اين طاق ايوان جنوبي است. پر از آجر. آجرها به شكلهاي مختلف كنار هم چيدهشدهاند. خوب كه دقت كنيد ظرافتهاي زيادي را كشف خواهيد كرد. به طور كلي ضلع جنوبياين مسجد پركارترين قسمت ساختمان است. از اين ايوان ميتوانيم برويم داخل نمازخانه. از آنجا ميتوانيم داخل گنبد را ببينيم. از داخل گنبد تا زمين، حدود بيست و دو سهمتري ميشود
ديدن بازي نور و آجرها چه كيفي دارد اما حيف كه اصالتي ندارد. اينجا همان ايوانبازسازي شده است. اين چيزي را كه حالا ميبينيد روي پِيِ اصلي كه 5/2 متر زير خاكبوده ساختهاند. اين را بگويم كه در مساجد اسلامي، ايوان نقش مهمي داشته و از آنبه عنوان يك فضاي ارتباطي استفاده ميشده. اينجا داخل ايوان غربي است.
منابع :
http://www.ichodoc.ir
http://www.roshd.ir
|